Laporan (III) Forum Naratif Malaysia: Masa Depan Politik Kaum dan Agama

Oleh: Ellisa Agatha

Pada 10 Mei 2018, di ufuk langit tanah air yang tercinta, keheningan embun pagi terasa berbeza sekali. Tiada sesiapa pun yang mengungkapkan kata-kata. Mereka terpaku. Kelihatan air mata membasahi pipi, ada yang gembira ada juga yang berduka. Pilihan Raya Umum ke-14 memberikan sinar baharu untuk Malaysia, tanah air yang tercinta.

Tampaknya, peralihan tampuk pemerintahan negara daripada orde lama selama 61 tahun telah membawakan sebuah pengharapan baharu untuk tanah tumpahnya darahku ini. Hari itu merupakan hari yang bersejarah yang telah menggegarkan dunia. Buat pertama kalinya, munculnya sebuah kerajaan yang diberikan mandat oleh rakyat untuk mewakili suara mereka. Buat pertama kalinya, seorang mantan Perdana Menteri kembali ke pentas politik untuk mencorakkan kembali negara ini.

Seiring dengan perubahan yang berlaku, marilah kita berbicara mengenai politiking yang menggunakan isu ketuanan dalam mencapai kekuasaan didalam sebuah pemerintahan. Tidak dapat dinafikan, sentimen politik kaum dan agama sering digendangkan dan merupakan isu yang utama dalam meraih sokongan rakyat. Polarisasi kaum jelas mewujudkan jurang di antara mereka yang berlainan agama dan bangsa. Tidak dapat kita nafikan, politik perkauman dan agama ini jelas telah bermula sebelum PRU-14 lagi.

Mengimbau kembali sejarah hitam 13 Mei 1969, isu perkauman telah dibangkitkan serta orang Melayu dimomokkan dengan naratif Melayu iaitu orang Melayu hilang kuasa serta orang Cina mengusir Melayu daripada tanah air sendiri. Berganjak kepada pasca PRU-14 pula, Malaysia kini mempunyai cabaran yang lebih luas apabila berlakunya kejatuhan Parti Dominan iaitu Barisan Nasional kepada Parti Pakatan Harapan yang dijalinkan melalui kerjasama DAP, PKR, AMANAH dan PPBM.

Menurut Syahredzan Johan (2019), kegusaran rakyat jelas ketara apabila tradisi perlantikan jawatan penting berubah daripada kalangan orang Melayu dan Islam kepada orang bukan Melayu dan bukan Islam. Ia dapat dilihat melalui perlantikan Peguan Negara Malaysia, Tommy Thomas serta perlantikan Guan Eng sebagai Menteri Kewangan Malaysia. Politik perkauman dan agama ini kian membarah kesan daripada sifat ego sesebuah kaum untuk mendominasi kekuasaan tersebut. Misalnya, kerjasama UMNO-PAS melalui Penyatuan Ummah (blok oposisi) yang memperjuangkan isu-isu yang memperjuangkan Islam. Namun, adakah matlamatnya adalah benar-benar untuk memperjuangkan agama atau hanyalah sebagai modus operandi demi meraih undian kaum majoriti semata-mata? Demokrasi di Malaysia yang membenarkan persaingan antara agama menerusi politik kepartian tampaknya menimbulkan rasa perbezaan yang seterusnya membawa kepada persaingan antara parti-parti yang lain.

 Kerelevanan politik perkauman dan agama ini sehingga kini menjadi topik debatan dan perbincangan di negara kita. Misalnya, kekalahan BN dapat dilihat kerana parti tersebut terlampau menggunakan isu politik kaum dan agama sebagai isu yang utama. Menurut Pamela Yong (2019), UMNO bertanggungjawab akan pengundi Cina yang masih kekal menyokong PH dalam PRK DUN Semenyih baru-baru ini. Hal ini demikian kerana, kekurangan sokongan pengundi Cina yang diberikan kepada BN adalah berpunca daripada kenyataan sensitif dan bersifat perkauman yang dibuat oleh pimpinan tertinggi UMNO sewaktu berkempen. (Sinar Harian, 2019) Namun, M.K.Keong (2019) berpendapat bahawa perjuangan ini berada pada landasan yang tepat kerana melalui kewujudan isu ini, ia telah mewujudkan sebuah ruang bagi multiracial party dalam menentukan hala tuju politik Malaysia. Beliau beranggapan bahawa seperti ekonomi laissez-faire, sekiranya rakyat menolak maka ia tidak mungkin dapat direalisasikan maka begitulah nilai politik kaum dan agama ini.

 Lazimnya, politik perkauman ini dimainkan oleh pihak oposisi untuk meraih undi. Helen Ting (2019) beranggapan bahawa Dasar Integrasi Nasional dibawah rejim Barisan Nasional seakan menyokong kepelbagaian budaya namun kadang-kala ia bersifat asimilasi. (Multiculturalisme vs Assimilation) Beliau melihat perkongsian kuasa etnik sebagai modus operandi untuk mencapai matlamat mereka. Menurut Azhar Ibrahim (2019), beliau berpendapat bahawa ia adalah wajar seandainya isu tersebut menjaga hak mereka bersama, dan tidak wajar pula sekiranya ia hanyalah berhak untuk kelompok tertentu sahaja. Helen Ting (2019), turut berpendapat sama dengan beliau dengan menjelaskan bahawa etnisiti untuk mempertahankan kepentingan semua, sememangnya wajar. Namun sekiranya ia tidak dilihat dalam konteks yang lebih luas maka ia akan menjadi sebuah masalah. Hatta, beberapa langkah telah dikemukan serta dibincangkan melalui Forum “Naratif Malaysia: Masa Depan Politik Kaum dan Agama” iaitu dengan mengetengahkan naratif nasional yang inklusif.

Antara prinsip naratif yang diketengahkan adalah dengan berpegang pada konsep Malaysia adalah satu iaitu Malaysia adalah untuk semua lapisan masyarakat tanpa mengira agama, bangsa, pendirian politik, dan status tanpa sebarang pengecualian. Demi mencapai negara yang harmoni yang terdiri daripada kepelbagaian etnisiti pula, kerajaan juga perlulah memastikan agar rakyat tidak ketinggalan dengan memberikan hak serta tanggungjawab yang sepenuhnya dan sama rata kepada mereka. Tambahan lagi, setiap masyarakat perlulah bersetuju untuk berkerjasama dan berganding bahu dalam menghadapi cabaran dunia bersama-sama demi negara Malaysia. Jika diteliti dengan lebih mendalam, ketiadaan etika moral merupakan faktor yang menjerumuskan masyarakat untuk berdepan dengan masalah politik kaum dan agama. Sehubungan dengan itu, amatlah penting untuk kita meneroka dan memahami faktor politik dan agama ini masih wujud dan bertahan sehingga kini.

Kesedaran mengenai isu ini adalah tidak seragam kerana setiap orang mempunyai pendapat yang berbeza dengan beranggapan bahawa mereka menjadi ancaman atau dipergunakan oleh pihak yang lain. Hal ini dapat dilihat apabila setiap masalah atau pertelagahan bukan politik semata seringkali dikaitkan dengan politik. Hakikatnya, diskriminasi yang berlaku dalam kalangan masyarakat itu adalah rendah namun persepsi individu yang kian menebal. Oleh yang demikian, amatlah penting untuk mewujudkan sebuah pendidikan mengenai perlembagaan semenjak berada di bangku sekolah lagi agar isu politik kaum dan agama ini tidak disalahgunakan. Politik kaum dan agama ini jarang dibicarakan pada tahun 60-an, namun kini, ia telah dibincangkan pada peringkat nasional. Justeru, kerajaan perlulah mengikhtiarkan dan mencari solusi dalam membendung dan menangani sifat perkauman yang kian menebal dalam diri rakyat di Malaysia.

Akhirulkalam, politik kaum dan agama ini sebenarnya menjadi tunggak dalam mencorakkan politik di negara Malaysia. Penulisan ini membawa kepada penghujahan sama ada politik dan agama masih relevan digunakan pada zaman modenisasi kini. Justeru itu, kerajaan perlulah mengurangkan politicking malahan seharusnya memfokuskan kepada policy-making untuk menjadikan Malaysia sebuah negara yang lebih baik. Oleh yang demikian, kerajaan seharusnya memfokuskan dan memikirkan soal negara dan bukannya memfokuskan kepada kerencaman kaum semata-mata. Hal ini demikian kerana, menurut Nadzri Noor, sifat kerencaman dalam negara ini bukanlah suatu bentuk ancaman tetapi merupakan suatu hal yang saling melengkapi.

Rujukan

Sinar Harian. 2019.[https://www.sinarharian.com.my/article/16296/BERITA/Politik/Politik-kaum-punca-Cina-tolak-BN]



Categories: Laporan, Penulisan

Tags: , , ,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: