Musibah Menjadi Muhibah: Malaysia dalam Melawan Pandemik

Malaysia bukan sahaja dikenali dari segi kejayaan menguruskan kemakmuran ekonomi dan pembangunan. Lebih daripada itu, Malaysia turut dikenali lantaran kepelbagaian agama, budaya dan bangsa. Kepelbagaian yang dipertahankan, sejak sekian lama, menjadi kebanggaan Malaysia.

Dalam sejarah, masyarakat kepelbagaian Malaysia telahpun hidup secara aman dan damai dengan keunikan cara hidup masing-masing. Semua ini masih lagi dikekalkan tanpa diganggu-gugat oleh mana-mana pihak. Penyatuan ini utuh terbina di atas landasan integrasi yang diamalkan sejak sekian lama. Nilai-nilai sejagat seperti keadilan, toleransi dan penerimaan antara kaum menjadi asas kepada kerangka penyatuan ini. Justeru, nilai-nilai ini harus dipupuk dari semasa ke semasa agar setiap masyarakat Malaysia sentiasa peka akan kepentingannya.

Pembentukan masyarakat bersatu padu telah digarap dalam Wawasan 2020 oleh Mahathir Mohammad pada tahun 1991. Wawasan 2020 menjadi kerangka asas kerajaan untuk memacu pembangunan negara selepas berakhirnya Dasar Ekonomi Baru pada tahun 1990. Bagi menjayakan visi ini salah satu daripada sembilan cabaran yang terkandung dalam Wawasan 2020 adalah berteraskan pembinaan negara bangsa Malaysia yang bersatu padu, hidup harmoni, bertolak ansur, bermoral dan berakhlak. Walau bagaimanapun, ekoran beberapa kekangan dalam pelbagai aspek, visi Wawasan 2020 gagal terlaksana.

Di sebalik kegagalan Wawasan 2020, tahun 2020 juga turut menjadi cabaran kepada dan masyarakat Malaysia. Selain pergolakan politik, negara diancam dengan penularan wabak Coronavirus atau Covid-19. Coronavirus atau Covid-19 mula tersebar di wilayah Wuhan, China. Atas faktor penemuan penyebaran tersebut, ia dikenali sebagai virus Wuhan. Kebanyakan saintis melihat istilah tersebut sebagai bersifat perkauman dan negatif.

Justeru, WHO mengambil pendekatan dengan menukar nama Virus Wuhan kepada Severe Acute Respiratory Syndrome Coronavirus 2 (SARS-CoV-2) atau Covid-19. Coronavirus (CoV) adalah sejenis virus yang boleh menyebabkan jangkitan saluran pernafasan yang menyebabkan spektrum gejala daripada selesema biasa kepada radang paru-paru (pneumonia) yang teruk dan boleh merebak dengan cepat iaitu 10 kali ganda kematian melangkaui H1N1. Pandemik ini sudah merentasi sempadan negara dan menjadi global. Sehingga hari ini, jumlah kes positif di seluruh dunia ialah 14.78 juta dengan jumlah kematian 611,000 kes dengan kes tertinggi dicatatkan oleh Amerika Syarikat, Brazil dan India. Di Malaysia, sehingga penghujung 29 Julai 2020, pandemic ini telah menjangkiti seramai hampir 9 ribu orang dengan jumlah kematian seramai 124 orang. 

Pandemik kesihatan ini dikaitkan dengan globalisasi yang kian rancak melanda dunia pada hari ini. Dari sudut sejarah, globalisasi sudah berlaku sejak sekian lama. Globalisasi telah berlaku empat zaman iaitu zaman Rom, zaman Islam, era dominasi barat dan zaman kontemporari (Abdul Rahman Embong, 2000).

Namun bentuknya berbeza dari satu zaman dengan zaman lain. Istilah globalisasi mempunyai pengertian yang luas – merangkumi pembentukan komuniti global ekoran jarak dan masa telah didekatkan oleh perkembangan media dan komunikasi yang telah mengaitkan masyarakat dunia sebagai satu unit politik (Noraini Othman, 2000) yang meliputi pelbagai bidang seperti politik, ekonomi, sosial, teknologi dan ideologi (Waters, 1995).

Globalisasi turut mendekatkan jarak untuk berhubungan antara sebuah negara dengan negara lain dan mempercepatkan pergerakan manusia dan barangan meskipun dari tempat yang jauh (Appadurai, 1996). Justeru, aliran manusia dari satu kawasan ke kawasan lain bukan lagi perkara baharu. Migrasi, perlancongan, perkahwinan antara bangsa sudah menjadi perkara biasa dalam masyarakat dunia.

Interaksi yang berlaku dalam ‘mega trend’ abad ke-21 memberi pengaruh besar kepada kesihatan manusia. Natijahnya, sekatan perjalanan dikenakan bagi mengelakkan penularan dengan lebih serius. Sebagai langkah awal, pintu sempadan negara ditutup kepada segala bentuk aktiviti antarabangsa seperti perlancongan dan migrasi. Landskap pergerakan masyarakat dunia serta merta berubah.

Di Malaysia, kerajaan pimpinan Muhyiddin Yasin mengambil pendekatan dengan memperkenalkan kawalan pergerakan bagi membendung wabak Covid-19. Penguatkuasaan PKP dilaksanakan dalam empat fasa iaitu bermula pada 18 Mac 2020 sehingga 3 Mei, disambung dengan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) bermula 4 Mei hingga 9 Jun. Fasa akhir ialah Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan (PKPP) berkuat kuasa 10 Jun sehingga 31 Ogos.

Meskipun langkah ini dilihat tidak popular, namun ia merupakan langkah berani kerajaan. Hal ini kerana PKP memberi pelbagai impak kepada negara dan rakyat. Langkah ini memberi kejayaan pada PKP Fasa 3 melalui penurunan keluk graf yang baik hasil penurunan kes Covid-19. Kejayaan ini dipengaruhi oleh tingkah laku rakyat Malaysia terhadap pematuhan sepanjang pelaksanaan tempoh PKP (Noriha Basir et al, 2020).

Pelbagai naratif masyarakat boleh digarap di sebalik musibah yang melanda. Misalnya, melalui sebuah pertandingan anjuran Program Pembangunan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNDP) bersama Tabung Kanak-Kanak Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (Unicef) membuktikan penyatuan rakyat Malaysia sesama jiran tetangga amat tinggi. Ia dapat dilihat melalui kesediaan masyarakat dalam membentuk kerjasama ketika tempoh kawalan pergerakan dilaksanakan. Mereka bersama-sama menyokong urusan jual beli atau bazar dalam talian, bertukar-tukar makanan, mengatur urusan pembelian dan bergilir-gilir ke kedai bagi mengurangkan potensi jangkitan.

Tidak ketinggalan juga penglibatan golongan muda dalam menyumbangkan tenaga dan kepakaran mereka. Contohnya, menggunakan kemahiran yang dimiliki mereka untuk membantu urusan jiran yang lebih tua bertadarus al-Quran secara maya sepanjang Ramadhan. Bagi golongan belia yang terkandas di kolej atau universiti, mereka juga turut berganding bahu menjana pendapatan dalam talian dengan penjualan makanan. Pelajar sekolah juga turut tidak ketinggalan memanfaatkan teknologi dengan berkongsi tip belajar di alam maya.

Selain itu, semangat kesukarelawanan golongan belia juga harus dipuji. Sepanjang tempoh PKP, ramai golongan belia menjadi barisan hadapan dengan menyertai agensi-agensi kerajaan dan swasta untuk membantu menghadapi wabak Covid-19. Pelajar perubatan misalnya menyertai pasukan perubatan dan ada segilintir belia yang menyertai aktiviti penguatkuasaan seperti polis dan angkatan tentera. Bahkan terdapat sebahagian daripada golongan belia ini berkhidmat secara sukarela dengan menjadi penghantar makanan yang ditempah secara dalam talian.

Ketika tempoh berlangsungnya PKP, istilah stay at home atau duduk di rumah sentiasa berlegar-legar di media-media sosial bahkan turut digunakan oleh para pemimpin. Sepanjang tempoh tersebut, hanya ketua keluarga sahaja yang dibenarkan keluar membeli barangan keperluan asas.

Normal baharu ini sudah tentu memberi cabaran kepada ketua keluarga terutama lelaki kerana kelazimannya tugas ini dipikul oleh isteri. Di sinilah wujudnya kerjasama antara ahli keluarga apabila masing-masing memikul tugas dan tanggungjawab bersama. Tempoh PKP ini dimanfaatkan dengan baik. Jika sebelum ini ibu bapa terlalu sibuk dengan urusan seharian mereka, jadi kesempatan ini memberi ruang untuk mereka bersama keluarga. Para ibu bapa juga berpeluang mengukuhkan nilai sosial dan adab kepada anak-anak mereka. Elemen keharmonian dalam institusi keluarga penting bagi membentuk generasi yang baik dan berjaya.

Dari segi hubungan kaum pula, batas-batas etnik juga dilihat kian menipis. Kisah bagaimana seorang pesakit Muslim mendoakan seorang pengamal perubatan yang berlainan bangsa dan agama sambil memegang tangan doktor tersebut jelas memperlihatkan perpaduan antara kaum masih utuh. Isu petugas kesihatan menghasilkan peralatan perlindungan diri (PPE) daripada sarung plastik apabila negara ketandusan sumber bekalan menjadi tular dalam masyarakat.

Melihat keadaan demikian, pasukan NGO dan orang perseorangan juga turut membantu menyediakan PPE untuk disumbangkan kepada pihak hospital. Keprihatinan masyarakat ini juga dapat dilihat apabila setiap hari pelbagai jenis sumbangan dihantar ke hospital untuk petugas-petugas kesihatan. Usaha-usaha ini memperlihatkan bahawa masyarakat Malaysia mampu mengenepikan jurang pemisah di kala musibah melanda.  

Meskipun Covid-19 belum berakhir, akan tetapi dengan penurunan jumlah kes setiap hari memperlihatkan kesiapsagaan kerajaan dan komitmen semua pihak termasuk rakyat amat baik. Perpaduan rakyat membolehkan kerajaan menguruskan pandemik covid-19 dengan berkesan dan menjadi antara negara terbaik dunia dalam menguruskan wabak. Pematuhan Standard Operation Procedure (SOP) semasa PKP yang ditunjukkan oleh semua pihak juga harus dipuji. Ini mencerminkan bahawa rakyat Malaysia mempunyai tanggungjawab dan disiplin yang tinggi.

Justeru, amalan ini harus dikekalkan dari semasa ke semasa walaupun musibah Covid-19 berjaya diputuskan. Pengekalan amalan ini, bukan sahaja demi kepentingan kesihatan, lebih daripada itu, turut memperlihatkan identiti waja rakyat Malaysia secara keseluruhannya.

Rujukan

Abdul Rahman Embong. (2000). Negara Bangsa Proses dan Perbahasan. Bangi: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia.

Arjun Appadurai. (1996). Modernity at Large: Cultural Dimensions of Globalization. Public Worlds, Volume 1, Minneapolis – London: University of Minnesota Press

Noraini Othman et.al. (2000). Malaysia Menangani Globalisasi: Peserta atau Mangsa. Bangi: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia.

Noriha Basir, Ina Suryani Ab Rahim, Mohammad Zaki Abdul Halim. (2020). Analisis Tingkah Laku Sosiologi Masyarakat Berasaskan Teori Interaksionisme Melalui Perangkaan Data Kes Covid-19 di Malaysia. Vol 11 (2020): Pendeta Journal of Malay Language, Education and Literature (KHAS COVID-19).  

Waters, M. (1995). Globalization. London & New York: Routledge.

https://www.my.undp.org/content/malaysia/en/home/news-centre/articles/malaysians-reconnect-with-local-communities-to-survive-pandemic.html%20atas%20talian%2022%20Julai%202020.

http://covid-19.moh.gov.my/%20atas%20talian%2022%20Julai%202020.

http://www.astroawani.com/berita-%20malaysia/episod-hitam-covid-19-dan-koronavirus-antara-fakta-dan-mitos-241232

https://www.bharian.com.my/berita/nasional/2020/05/692044/usaha-perangi-covid-19-kukuhkan-perpaduan-rakyat-malaysia

https://www.malaysiakini.com/columns/517606



Categories: Rencana

Tags: , ,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: