‘Netflix dan Chill’ Sambil Berimaginasi Secara Sosiologi

Suasana di kuliah sosiologi apabila Miss Fatimah membincangkan isu LGBTQ dan diskriminasi.

“Okay, here is a scene from Netflix’s Queer Eye where Karamo and a white police officer was talking in the car about police brutality towards African Americans.”

Tiba-tiba video klip itu tidak mahu pula play, aduh! Teknologi tidak menyebelahi Miss Fatimah hari ini. Tidak Mengapa, the show must go on…

Alamak, sorry about this technological glitch guys, let me explain what the conversation was like. So basically, Karamo expressed to the police officer that he was terrified whenever he sees a policeman because of all the discrimination that he had gone through and also because of what the African Americans had to go through and is still going through right now. The policeman understood and seemed very sad. Then, suddenly he apologized on behalf of his profession and saying that they were indeed wrong to discriminate the African Americans, like Karamo. This white police guy, apologized.

Semua pelajar-pelajar terdiam membisu, tak pasti mereka faham ke tidak relevansi babak ini.

“Guys, this is huge, Queer Eye, this scene with Karamo, talking about police brutality is mind blowing. Why? Because it wasn’t planned and it showed a real open conversation about a very sensitive issue.”

Begitulah kisah seorang pensyarah dalam bidang komunikasi, dimana penulis seringkali mencadangkan kepada pelajar-pelajar komunikasi  untuk menonton secara bersiri atau “binge-watch” drama-drama serta filem-filem di Netflix. Bukanlah kerana penulis terlalu mengagung-agungkan budaya serta ideologi barat tetapi penulis berpendapat bahawa Netflix merupakan sebuah modal budaya yang penting untuk membuka minda dan menambahkan lagi modal budaya terangkum (embodied) individu dan seterusnya masyarakat. Ini adalah kerana, penulisan Saudara Nazrin Zaidi (Ogos, 2020) telah menarik perhatian penulis kerana beliau telah mencadangkan untuk kita melihat semula peranan Netflix sebagai Modal Budaya, sebuah konsep yang dibangunkan oleh Pierre Bordeau (1973) yang bukan sahaja berperan sebagai entiti hiburan semata-mata. Di dalam makalah ini, izinkan saya menelusuri isu ini dengan menyumbangkan konsep imaginasi sosiologikal dari C. Wright Mills (1959).

Seperti yang di pelopori oleh C. Wright Mills mengenai konsep imaginasi sosiologikal, beliau menekankan bahawa kita seharusnya memahami sesebuah masyarakat dengan membayangkan hubungkait antara masalah peribadi (personal troubles) dengan isu awam (public issues).  Kita tidak sepatutnya memisahkan kedua-dua faktor ini kerana ia akan mengakibatkan sebuah pemikiran yang dangkal dalam memahami situasi individu tersebut ataupun masalah sosial yang sedang melanda. Tentu sahaja terdapat lebih banyak cara-cara untuk kita mendalami sesuatu isu yang melanda masyarakat dan sebaiknya, seseorang itu patut membaca (buku, bukan google ataupun wikipedia ya, rakan-rakan sekalian) dengan lebih banyak serta mendalam. Namun begitu dalam era visual dan budaya baru Netflix and Chill, mungkin kita boleh menghiburkan diri dan juga mendalami isu-isu masyarakat dengan Netflix? Akan tetapi, Netflix turut terkesan dengan isu bahawa ianya sebuah Modal budaya yang tidak membawa kebaikan kepada nilai-nilai dan peradaban budaya Melayu dan Islam di Malaysia.

Sekitar tahun lepas, terdapat sebuah isu yang viral mengenai cadangan Ahmad Idham selaku Ketua Pengarah FINAS supaya kandungan Netflix ditapis oleh lembaga penapisan filem (LPF). Beliau juga mahu membangunkan sebuah platform strim yang diberi nama Aflix, di mana A itu merujuk kepada Adab. Beliau mahu mencipta sebuah platform dimana kandungan media yang selamat dari unsur-unsur, nilai-nilai dan ideologi barat yang kelihatan amat bertentangan dengan nilai-nilai islam dan budaya Melayu kita di Malaysia. Saya terfikir ada benarnya pendapat beliau kerana di dalam Netflix sememangnya bebas untuk para karyawan menceritakan kisah-kisah dan isu-isu mereka seperti isu LGBTQ, unsur seks dan anti-agama seperti drama siri, The Fab 5 Queer, sex education dan The Messiah.

Akan tetapi penulis merasakan terlalu banyak kisah-kisah, unsur-unsur yang mempunyai nilai kesejagatan yang boleh dilihat sebagai positif lebih-lebih lagi dalam memperkayakan modal budaya seseorang.

Contoh yang pertama dari negara German. Drama siri Dark (2017-2020) dan We are the Wave (2019)  bertemakan peranan belia dalam aktivisme untuk menyelamatkan dunia dan negara mereka dari kehancuran oleh ketamakan kapitalisme. Drama Dark begitu menarik kerana ia genre sci-fi di mana terciptanya produk sampingan akibat bahan-bahan kimia yang dicipta oleh sebuah syarikat nuklear yang besar yang membolehkan seseoarang itu mengembara ke zaman yang berbeza. Disebabkan bahan-bahan kimia itu juga, sebuah letupan nuklear telah (atau akan) mengakibatkan hari kiamat. Maka, mereka perlu mengembara dalam masa (time travel) untuk mengelakkan daripada hari kiamat tersebut. Drama ini begitu mendalam kerana ia membawakan konsep masa yang nonlinear dan sesiapa yang mengawal masa, dialah yang berkuasa seperti Tuhan, kerana Masa itu wujud dengan kewujudan Tuhan. Jangan risau, drama ini tiada kaitan dengan tema anti-tuhan! Drama We are the Wave pula mengisahkan keburukan kapitalisme terhadap mobiliti sosial  belia-belia di sana dan bagaimana kelantangan suara dan aktivisme anak-anak muda dipatahkan oleh “orang-orang tua” dan dibangungkan oleh “orang-orang muda”. Mereka telah membuat beberapa kekacauan berbentuk provokasi lalu dirakam dan dimuatnaik ke youtube. Disebabkan video mereka menjadi tular, sebuah gelombang besar berjaya dilalukan iaitu gelombang anak-anak muda dan peranan mereka untuk membuat perubahan sosial yang radikal. Seronok kan kalau unsur radikal ini dimasukkan? Ya, pergi lah tonton di Netflix sekarang!

Contoh yang kedua pula adalah dari Perancis. Drama siri The Forest (2017), The Mantis (2017) dan Marianne (2019), menunjukkan kepada penonton sebuah Perancis yang begitu berbeza dengan stereotaip Perancis yang gemar dicanangkan sebagai Kota Cinta (the city of love) dan symbol Eifel Tower yang cukup dibanggakan sebagaimana Malaysia berbangga dengan Menara kembar Petronas. Bila difikirkan kembali, dalam drama Perancis yang disenaraikan tadi, sememangnya tiada gambaran Eifel Tower, tetapi lebih banyak menggambarkan konteks luar bandar dimana manusia-manusia yang menghuninya, sebuah dunia yang diselebungi hutan pain dan pantai-pantai yang suram. Isu-isu yang dibawakan oleh watak-watak wanita khususnya membingkaikan kekuatan, kebiijaksanaan serta keberanian wanita dalam bidang kepakaran mereka seperti detektif, seorang pembunuh bersiri dan seorang penulis novel. Dalam drama-drama ini, tiada kemengganguan patriarki yang merimaskan dan hanya kekuatan wanita yang menjadi tunggak kisah-kisah ini. Penulis juga cukup terhibur apabila dapat bertutur dalam Bahasa Perancis akibat binge-watching drama-drama tersebut. Oui, benar sekali!

Akhirnya, sebuah drama dari Norway yang cukup saya suka iaitu Ragnarok (2019-2020) (tidak sama dengan filem Thor) yang mengisahkan isu personal seorang belia yang miskin, yatim, dan kelihatan seperti lemah tetapi amat baik hati. Rupa-rupanya, tanpa disedari dia mewarisi kuasa yang luar biasa dari Thor, tuhan lagenda orang Norse yang berkuasa untuk mengawal alam dan iklim. Kisah drama ini amat menarik sekali kerana penulis dapat mendalami masalah personal watak-watak seperti kemiskinan dan pencemaran alam dan juga isu publik (dan isu dunia) yang di ketengahkan iaitu isu perubahan iklim yang ditanggap sebagai amat membimbangkan oleh aktivis belia Greta Thunberg . Masalah besar yang dihadapi oleh watak-watak ini adalah disebabkan oleh sebuah syarikat kimia besar yang kapitalistik serta langsung tidak menghiraukan alam sekitar. Dan sudah semestinya, anak-anak muda harus bangkit melawan kuasa kapitalisme yang besar ini. Akhir sekali, drama ini begitu bijak dan kreatif dalm menyulam sejarah lagenda Norse mereka dan memberi relevansi serta nafas baru untuk menelusuri serta mengatasi masalah kapitalisme, pencemaran dan perubahan iklimi yang dihadapi pada zaman kini.

Kesimpulannya, penulis berpendapat Netflix adalah sebuah modal budaya yang patut diberi perhatian kerana terdapat banyak imaginasi sosiologikal yang dapat ditelusuri dalam drama-drama yang telah dikongsikan dari negara-negara lain. Secara tidak langsung, kita boleh memperkayakan lagi modal budaya masing-masing. Mungkin, penonton boleh ambil pelbagai iktibar dari masalah personal watak-watak yang mencetuskan perasaan simpati dan empati. Mungkin juga penonton boleh berdebat dan berdiskusi tentang isu-isu awam untuk kita memahami apa yang berlaku disekeliling kita. Apa yang pasti, Netflix telah menyumbang kepada fenomena baru sebagai sebuah Modal Budaya dan tidak patut di tepis serta ditapis kandungannya dengan melulu. Maka, marilah kita ber-Netflix dan chill sambil ber-imaginasi sosiologikal jua.


Rujukan

Vaynshteyn, G. (2020) Netflix’s Ragnarok Is Based On Norse Mythology — Here’s A Primer.

Pautan didapati dari https://www.refinery29.com/en-us/2020/02/9333645/what-is-ragnarok-netflix-based-on-norse-mythology

Aw, N. (2019). Finas confirms departure of CEO embroiled in Netflix censorship controversy.

Pautan didapati dari https://www.malaysiakini.com/news/503003

Mills, C. W. (1959) THE SOCIOLOGICAL IMAGINATION. Pautan didapati dari https://www.imprs-demogr.mpg.de/courses/01ws/TSI.pdf

Mallikarjuna, K (2018). The Realest Conversation about Police Brutality Happened on a Makeover Show. Pautan didapati dari https://www.tvguide.com/news/queer-eye-karamo-brown-police/



Categories: Rencana

Tags: ,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: