Tradisi Melayu Feudal dalam Sejarah Melayu: Pengekalan atau Peninggalan?

Sulalatus Salatin atau juga dikenali sebagai Sejarah Melayu dikatakan ditulis oleh pengarang Melayu dikenali sebagai Tun Sri Lanang. Penulisannya berjaya mengangkat kembali zaman kegemilangan Kesultanan Melayu Melaka yang pada ketika itu dikatakan sedang berada diambang kemerosotan. Makalahnya lebih bersifat kesusasteraan seperti berbentuk mitos atau legenda dapat dikesan dalam hasil penulisannya. Tulisannya berkaitan genealogi Sultan Melaka iaitu Parameswara yang dikatakan berasal daripada susur galur salah satu daripada tiga putera yang muncul di Bukit Seguntang iaitu Seri Teri Buana, kemudiannya menjadi raja di Palembang. Raja ini dipercayai daripada genealoginya berkait rapat dengan Zulkarnain Iskandar, raja yang hebat dari Rom bagi menunjukkan ‘supremacy’ Kesultanan Melayu Melaka. Penulisan ini bukanlah untuk melihat dari sudut mitos atau legenda tetapi lebih terfokus kepada sisi sorotan sejarah adat tradisi Melayu pada zaman feudal berdasarkan teks Sejarah Melayu. 

Adat istiadat pertabalan diraja

Dalam konteks sejarah, protokol istana dalam teks yang dikaji turut dinyatakan seperti peranan nobat di dalam pertabalan diraja. Merujuk teks Sejarah Melayu, Sultan Mansur Syah ingin meluaskan kuasanya kepada kerajaan baru di Pahang dengan menabal Raja Ahmad menggunakan alat-alat kebesaran diraja seperti penggunaan alatan muzik klasik nobat. Legitimasi kerajaan Melayu itu diiringi dengan paluan nobat pada suatu ketika dahulu menjadikan tradisi tersebut terus-menerus dilaksanakan hingga zaman ini seperti istiadat pertabalan, hari keputeraan, perkahwinan diraja, istiadat berkhatan diraja, upacara sambutan diraja dan juga kemangkatan diraja. Pengekalan tradisi paluan nobat ini hanya dialunkan di Kedah, Perak, Terengganu dan Selangor berdasarkan rentetan sejarah kedaulatan yang dianugerahkan oleh Sultan Melaka menerusi teks Melayu. Hasil penelitian terkini, paluan nobat dialunkan ketika Istiadat Pertabalan Kebawah Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong yang ke-16, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah Ibni Almarhum Sultan Haji Ahmad Shah Al-Musta’in Billah pada 30 Januari 2019 disertai dengan tiupan nafiri. Istiadat pemakaman Baginda Almarhum Sultan Abdul Halim Mu’adzam Shah pada 12 September 2017 juga diiringi istiadat pemakaman. Ini merupakan simbol laungan dalam institusi diraja, ‘Raja bertakhta dinobatkan, pemergian juga dinobatkan’. Simboliknya, penyerahan semula kepada Maha Pencipta-Nya. (Astro Awani, 2017). 

Larangan

Masyarakat Melayu feudal dilarang keras untuk menggunakan warna kuning seperti katil, sapu tangan, pakaian, atau gelang emas dan apa sahaja barangan yang berwarna kuning. Pemakaian barangan emas boleh dipakai jika dihadiahkan oleh raja. Kini, tiada lagi larangan bagi pemakaian emas atau barangan berwarna kuning setelah perubahan bentuk pemerintahan Melayu feudal yang berdasarkan monarki kepada institusi Raja Berperlembagaan Malaysia. Selain itu, penganugerahan gelaran “Dato” dan “Dato’ Sri” diberikan oleh sultan atau raja di negeri-negeri semenanjung Malaysia. Penganugerahan Dato’ Sri ialah gelaran tertinggi bagi penerima gelaran tersebut atas jasa memberi sumbangan yang amat besar kepada negeri. Gelaran ini terhad kepada jumlah bilangan tertentu. Penganugerahan tertinggi oleh Yang di-Pertuan Agong kepada rakyat Malaysia ialah gelaran ‘Tun’ juga terhad kepada beberapa penerima sahaja di Malaysia. Contohnya, bekas Perdana Menteri Malaysia yang memberikan sumbangan besar kepada Malaysia. Terdapat juga undang-undang yang terkandung di dalam teks, menyatakan bahawa kedudukan keris perlulah berada di posisi hadapan. Jika didapati menyembunyikan keris di bahagian belakang badan, simboliknya datang membawa hajat yang tidak baik dan tidak menghormati raja. Hulubalang istana serta-merta akan menahan pesalah tersebut. Menurut teks, bagi pesalah yang melanggar undang-undang istana akan didenda jumlah ‘seketi lima’ mata wang. Menurut Shellabear (1977), dianggarkan sekira 150,000. Keris berhulu Jawa Demam dan Pekaka dibenarkan untuk dibawa ke istana. “Semasa penempaan keris dibuat, setiap pandai keris atau Empu mempunyai falsafah dalam menampilkan busana pakaiannya. Contohnya, jika menempa keris diraja, mereka memakai pakaian serba kuning. Bagi tempaan keris untuk panglima atau pendekar, pakaian serba hitam dan berbengkung merah digayakan dan bagi orang atau rakyat biasa, cukup sekadar mereka berpakaian biasa sahaja.” (Khamis et al., 2012, 109). Pemakaian keris bagi masyarakat Melayu moden hanya diriaskan pada acara tertentu sahaja seperti perkahwinan bagi pengantin lelaki atau ketika mempersembahkan seni mempertahankan diri seperti silat.

Etika dan penyediaan makanan

Perbualan di antara Tun Perpatih Putih dan Maharaja China, bertanya tentang   masakan kegemaran masyarakat Melayu feudal iaitu kangkung. Cara penyediaan kangkung juga dapat diteliti menerusi teks ini, “… Sayur kangkung tuanku, jangan dikerat-kerat, belah panjang-panjang, iaitulah kegemaran kami semua orang Melaka makan, tuanku.” Logiknya, penyediaan kangkung dipotong dengan cara sedemikian oleh kerana kebersihan yang amat dititikberatkan dalam masyarakat Melayu. Kadangkala terdapat cacing parasit (parasite eggs) atau juga dikenali sebagai water-borne worms, serangga atau ulat di dalam batang daun kangkung. Hal ini kerana kebanyakan kangkung air (nama saintifiknya, Ipomoea aquatica Forsk) tumbuh liar di dalam parit atau paya berikutan penanamannya memerlukan air yang banyak. Antara lainnya, budaya tradisi yang diamalkan dari zaman feudal sehingga kini ialah penggunaan tangan kanan untuk menjamah makanan manakala penggunaan tangan kiri pula bagi tujuan beristinja’. Budaya ini berupaya menanam sifat terpuji dan mendidik masyarakat Melayu berakhlak mulia selain melahirkan masyarakat yang tahu mengutamakan kebersihan tangan. Tambahan pula, penggunaan tangan sewaktu makan dipercayai memudahkan proses penghadaman makanan tersebut kerana tindak balas enzim yang terlibat membantu proses pencernaan menurut fitrahnya. Kita juga disarankan untuk menjilat jari tersebut selepas selesai dan menyudahkan makanan kerana itu merupakan sunnah Nabi Muhammad s.a.w. Hal ini sejajar dengan ajaran agama Islam dalam masyarakat Melayu dan bertepatan dengan hadis yang telah disebut.“Apabila salah seorang daripada kamu makan, maka janganlah dia menyapu tangannya melainkan setelah dia menjilatnya atau dijilatnya.” (Riwayat al-Bukhari (5456) dan Muslim (2031) 

Penggunaan daun palas juga digunakan sebagai alas makanan kerana kelebaran struktur daunnya, dapat dilihat dari petikan Seri Wak Raja meminta Seri Nara Diraja untuk memetik daun palas bagi meletakkan nasi dan ikan sebagai alas makanan selepas dimasak. Penggunaan daun palas masih lagi relevan dan digunakan bagi proses pembungkusan makanan sehingga kini seperti ketupat palas. 

Penutup

Kepentingan untuk menyingkap kembali sejarah peradaban masyarakat Melayu feudal yang membentuk masyarakat Melayu moden hari ini selari dengan hasil corak kebudayaan masyarakat Melayu yang sebahagiannya diteruskan menjadi amalan kini. Ternyata tradisi-tradisi tertentu bersifat peninggalan dan juga pengekalan dalam kehidupan masyarakat Melayu kini. Pengekalan tradisi ini boleh diibaratkan seperti ‘tidak lapuk dek hujan, tidak lekang dek panas’ menjadi simbol dan identiti masyarakat Melayu selagi mana adat tradisinya tidak menyalahi hukum Islam. Kajian dan penelitian seperti ini harus diperluaskan dengan harapan mampu memupuk kecintaan dalam jiwa generasi-generasi muda terhadap kemurnian cara hidup masyarakat Melayu selain menjejaki jati diri bangsa Melayu itu sendiri. Hal ini demikian kerana, pengarang Melayu tidak hanya melihat sejarah sebagai peristiwa lampau yang kerap menampilkan fakta dan kebenaran bahkan sejarah berupaya menjadi unsur pendidikan moral dalam masyarakat yang menghargai dan menelitinya dengan sebaik mungkin. Penegasan ini amat bersinonim dengan keadaan masyarakat Melayu kini khususnya golongan muda yang terlihat tenat dalam menghargai nilai sejarah Melayu dalam diri mereka. Di sinilah bermulanya peranan kita sebagai pengkaji untuk mencetuskan kesedaran secara bersama dalam hal tersebut.


Bahan rujukan:

A.Samad. S (Ed). (2013). Edisi Pelajar Sulalatus Salatin Sejarah Melayu. Dewan Bahasa dan Pustaka.

Hussain. O. (2009). Malay Historical Thought. Universiti Tun Hussein Onn.  

Shellabear, W.G. (Ed). (1977), Sejarah Melayu. Fajar Bakti. 

Khamis, M, Nik Hassan, S dan Abdul Latif. S. (2012). Falsafah Perkerisan dalam Masyarakat Melayu. International Journal of the Malay World and Civilisation, 30 (1), 105-119. http://journalarticle.ukm.my/5489/1/Falsafah_Pekerisan_dalam_Masyarakat_Melayu.pdf 

Astro Awani, (2017, September 12). Nobat mengiringi istiadat pemakaman Almarhum Sultan Kedah [Video]. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=QKiSUZnEBl0

Muhammad Mushfuque, A. A (2018, Januari 10), Irsyad Al-Hadith Siri Ke-240: Kunyah 40 Kali Dan Menjilat Jari Selepas Makan. Laman Web Rasmi Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan. https://muftiwp.gov.my/artikel/irsyad-al-hadith/2237-irsyad-al-hadith-siri-ke-240-kunyah-40-kali-dan-menjilat-jari-selepas-makan

n.a. (2019, 30 Julai) Istiadat Pertabalan Yang di-Pertuan Agong ke-16 bermula. Berita Harian Online. https://www.bharian.com.my/berita/nasional/2019/07/590611/istiadat-pertabalan-yang-di-pertuan-agong-ke-16-bermula

n.a. (n.a). Kangkong (water spinach) nutrition facts. Nutrien And You.com. https://www.nutrition-and-you.com/kangkong.html 

Perbadanan Perpustakaan Awam Kedah. (n.d). Peralatan Muzik Melayu Tradisional-Nobat. Perbadanan Perpustakaan Awam Kedah, Retrieved from http://memorinkedah.com/



Categories: Rencana

Tags: ,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: